Skal du ansette i 2022? På tvers av Norden ser vi samme tendens: knapphet på kvalifiserte søkere og rift om de beste talentene. Våre fire nordiske landssjefer gir deg derfor sin innsikt i hvordan du kan møte disse utfordringene i rekrutteringsåret 2022. Få inspirasjon til hvordan du kan tiltrekke, kapre, vurdere og beholde de gode medarbeiderne.
I hele Norden opplever arbeidsgivere en tydelig mangel på ønsket kompetanse og utilstrekkelig tilgang på kandidater. Ifølge Kai Bruun, adm.dir. i TEMP-TEAM Norge, må vi forvente at dette er en situasjon som kommer til å forsterke seg i tiden som kommer.
- For å møte dette kan du utfordre innholdet i kravspesifikasjonen, og utnytte nye virkemidler for å nå passive arbeidssøkere. En rigid kravspesifikasjon gir færre kandidater å velge blant og kan føre til at du diskvalifiserer en fremtidig stjerne i organisasjonen din.
Utfordre kravspesifikasjonen
Kai foreslår å tenke over følgende ved utarbeidelse av kravspesifikasjonen:
Rekrutteringen krever også en mer proaktiv tilnærming for å nå de passive kandidatene og få et bredere kandidatmarked, les mer om det her.
I et arbeidsmarked i endring er det ikke lenger du som velger hvilke talenter som skal jobbe for deg – det er de som velger deg. For å tiltrekke og ikke minst beholde de mest attraktive kandidatene, må du fremstå som en attraktiv arbeidsgiver. Employer branding er en langsiktig rekrutteringsstrategi for å styrke omdømmet ditt som arbeidsgiver, og vil ha økende betydning for rekrutteringer i fremtiden.
- Drømmearbeidsgiveren skal ikke bare sørge for at de ansatte er fornøyde – for å skape ambassadører og tiltrekke deg de rette talentene må du engasjere og utvikle dine ansatte, sier Mika Halonen, adm.dir. i TEMP-TEAM Finland.
Så hvordan bør du jobbe med ditt employer brand?
Mika anbefaler å starte med en analyse – her er fire råd for å komme i gang:
Resultatet av analysen skal kunne gi deg utgangspunktet for å formulere et attraktivt, unikt og troverdig medarbeiderløfte (Employer value proposition) som beskriver hva ansatte kan forvente seg av bedriften. Dette løftet skal styre kommunikasjonen mot målgruppen og være noe bedriften alltid jobber etter å oppfylle.
I en tid der det er krevende å finne medarbeidere og kompetansebehovet stadig utfordres, er det viktigere å vurdere hva kandidaten er i stand til å ta til seg av ny kunnskap enn hvilken tidligere erfaring personen har. Case eller oppgaver kan brukes til å undersøke hvordan en kandidat bruker sin faglige kompetanse i praksis, men også for å få et inntrykk av hvordan personen velger å gripe an en oppgave, sier Calle Odén, adm.dir. i TEMP-TEAM Sverige.
- Avhengig av stilling kan praktiske oppgaver eller arbeidsprøver være en mer relevant måte å vurdere kandidatens evner enn å lese CV og vurdere utdannelsen deres, sier han.
I tillegg er case et effektivt utgangspunkt for å sammenligne kandidater. For å kunne utnytte mulighetene ved å gi kandidatene en case å løse, må casen være tilpasset rollen du skal rekruttere til. Calle gir her et eksempel på en oppgave:
- En lederrolle kan for eksempel få i oppgave å utarbeide en forenklet forretningsplan, mens for en selgerstilling kan utfordringen være å sette opp en prospektliste med 10 prospekter, hvor det begrunnes hvorfor nettopp disse er valgt. Dersom alle sluttkandidater får samme case, gir det deg som rekrutterer et bra sammenligningsgrunnlag.
Har du opplevd at kandidatene hopper av underveis i prosessen? Med høy konkurranse om kandidatene er det sannsynlig at personer du har til intervju er involvert i flere prosesser samtidig. Sørg derfor for å tilby den mest effektive rekrutteringsprosessen, så du kan snappe opp de beste arbeidstakerne. En effektiv ansettelsesprosess starter med at du skriver en god og nøyaktig stillingsannonse som tiltrekker de riktige søkerne. Men det er ikke det eneste du kan gjøre for å få fart i prosessen:
Aktiver nettverket ditt
Birgitte Sørensen, adm.dir. i TEMP-TEAM Danmark, anbefaler også at du aktiverer nettverket ditt.
- Bruker du tiden fornuftig, eller sitter du passivt og krysser fingrene for at en søknad tikker inn? Få kollegene dine til å dele stillingsannonsen og ta kontakt med relevante personer, slik at du får god spredning av annonsen og når et bredere marked.
Optimaliser og spar tid med digitale verktøy
Digitale verktøy er gull verdt når det kommer til å effektivisere prosesser. Birgitte lister opp en rekke verktøy du med fordel kan vurdere ved neste rekruttering: