Banner Web 2800 X 960 (16)
Tilbake til alle artikler,
Lisa Haugen

Lisa Haugen

Markedssjef

9. september 2021

5 tips: Skriv stillingsannonsen drømmekandidaten din vil lese

Lag en stillingsannonse som vekker interesse og tiltrekker de riktige søkerne.

Vil du at drømmekandidaten din umiddelbart skal tenke: "Der vil jeg gjerne jobbe!" eller "Det er meg de leter etter!" når de leser stillingsannonsen din? Feil tittel, en vag stillingsbeskrivelse og endeløse kravlister kan skremme bort den beste kandidaten. Her gir vi deg 5 tips for å lage en unik annonse som vekker interesse og tiltrekker seg de riktige søkerne.

Hva er oppskriften på en virkelig god stillingsannonse? Den har ikke bare én, men tre viktige ingredienser. En god annonse skal:

(1) beskrive hva rollen innebærer: oppgaver, ansvarsområder, formål, etc.
(2) vise tilbudet ditt og hvorfor du er en attraktiv arbeidsgiver - også med verdier og kultur.
(3) unngå å miste drømmekandidaten på veien. List bare nødvendige krav og vær bevisst på hvordan du formulerer deg.

Her kommer fem skrivetips fra oss i Temp-Team:

1. Kan tittelen i stillingsannonsen din hindre den rette kandidaten fra å søke? 

Husk at valg av tittel er av stor betydning for hvem du tiltrekker deg. Det setter visse forventninger til både oppgaver og lønnsnivå. Velg ordene dine nøye:

  • Digital Lobbying Strategist, prosessmedarbeider, valideringsingeniør - ukjente og nylig oppfunnede titler kan virke spennende, men det er ikke sikkert at den virkelige kandidaten vil kjenne seg igjen, eller at annonsen vil vises i søkeresultater.
  • Verkstedkoordinator eller koordinator for et verksted? Sistnevnte vil mest sannsynlig gi deg et større utvalg. Hva er viktigst? Krever stillingen bransjeerfaring eller er kompetanse på tvers av bransjer tilstrekkelig?
  • Tittelen er en del av overskriften din. Hvordan kan du krydre den best mulig? Er det noen personlige egenskaper som hjelper kandidaten til å lykkes i jobben? Kan du tilby en kontekst som en kandidat rett og slett ikke kan motstå?


2. Husk at stillingsannonsen er din første "samtale" med en potensiell kandidat. Hva sier du?

Hvilket inntrykk gir du? Hva sier du først? Hva er mindre viktig? Og hvordan kommuniserer du kravene?

Legg ekstra krutt i å lage en virkelig god introduksjon. Det setter tonen for hele annonsen, og er din sjanse til å fange interessen til drømmekandidaten.

Klikker du copy-paste på selskapets "om oss"-tekst og plasserer den i stillingsannonsen? På tide å tenke nytt! Velg godbitene og sett dem i en sammenheng som tiltrekker seg en potensiell kandidat.

Husk! Lange kravlister kan få enhver til å miste interessen. Fokuser på forutsetningene for å mestre arbeidsoppgavene.

3. Gi en klar beskrivelse av jobben. Er du realistisk?

En kandidat skal raskt kunne få en oversikt over hva det søkes etter (ingrediens 1). Beskriv stillingen så man forstår hva den går ut på, betingelsene og vilkår. Det er viktig å ikke være langdryg, men holde det kort og konsist. Sørg for å ha fokus på det som er absolutt viktigst for å håndtere jobben. Vær realistisk med tanke på hvem du søker etter. Det er en utfordring å finne en juniorkandidat med seniorerfaring.

4. "Attraktive helseforsikringer", "Muligheter til å jobbe når og hvor du vil" – hva er ditt unique selling point?

Den viktigste ingrediensen i dagens stillingsannonser er å fremheve det som er unikt ved akkurat dere og som gjør jobben attraktiv (ingrediens 2). Har du:

  • Fleksibel arbeidstid og muligheter for å jobbe hvor som helst?
  • Unike muligheter for kompetanseutvikling?
  • Kontorer i nærheten av mange fine lunsjrestauranter?
  • Et bordtennisbord i pauserommet?


Gi kandidaten et inntrykk av deg som arbeidsgiver og hva du verdsetter. Å synliggjøre en fremtidig sjef eller kollega, for eksempel med et sitat, kan være en måte å skille seg ut på. Benytt anledningen til å spørre dine nåværende ansatte hva de setter pris på ved å jobbe hos dere. Kanskje du får kjennskap til noe du ikke visste om?

5. Åpne døren! Hvordan avrunder du den første samtalen?

Ikke mist tråden i det du har bygget opp, men hold samtalen til siste linje. Oppfordre kandidaten til å sende inn søknaden og vær åpen med kontaktinformasjonen din for spørsmål.

Unngå en tungvint søknadsprosess hvor du kan risikere å gå glipp av gullet (ingrediens 3). Gi gjerne en kort beskrivelse av hva som skjer videre. Intervjuer du fortløpende? Sørg for å oppmuntre kandidaten til å søke så snart som mulig for å øke sjansene til å bli med i utvelgelsesprosessen. På denne måten viser du at det er viktig for deg at personen som ønsker å søke skal få de rette forutsetningene.

 

Del: