Fallgruver ved bruk av caseoppgaver - og hvordan unngå dem
Det er visse risikomomenter ved bruk av caseoppgaver det er viktig å være klar over. Vi forteller deg hvilke.
Caseoppgaver kan være et verdifullt verktøy i rekrutteringsprosesser. Likevel er det visse risikomomenter det er viktig å være klar over for å sikre deg et best mulig resultat for både arbeidsgiver og kandidat.
Brukt riktig, kan caseoppgaver gi unik innsikt og fordeler for både rekrutterende bedrift og kandidat. Her gir vi deg noen av de vanligste fallgruvene – og hvordan du som arbeidsgiver kan styre unna dem.
-
Manglende relevans for stillingen
Sørg for at oppgaven gjenspeiler de faktiske arbeidsoppgavene for stillingen. Om caset ikke er relevant, vil det gi et feilaktig bilde av hva jobben innebærer, og du får ikke testet den kompetansen du faktisk trenger. Dette kan enten føre til at en aktuell kandidat mister interessen for stillingen, eller at den ansatte ikke vil lykkes i rollen som er forespeilet. -
For krevende oppgaver
En altfor krevende oppgave kan skremme bort dyktige kandidater som ellers ville ha lykkes i rollen. Hold deg til en oppgave, og la den være overkommelig innenfor tidsrammen som er avtalt. Du kan også lage et enklere case som selekterer kandidater i første runde, for å deretter ha mer utfordrende oppgaver for de gjenstående kandidatene. -
Mangel på klare vurderingskriterier
Uklare vurderingskriterier kan føre til urettferdig behandling av kandidatene. Det er viktig å definere tydelige kriterier på forhånd for å sikre at vurderingen skjer på en så objektiv måte som mulig. Husk at noen kandidater kan være påvirket av nervøsitet og stress under intervjuet. Det er derfor viktig å ikke la dette føre til at de elimineres, da de fortsatt kan være svært kvalifiserte for stillingen og kunne levere gode resultater. -
Manglende tilbakemelding til kandidatene
Hvis kandidater bruker mye tid på en caseoppgave, forventer de gjerne en konstruktiv tilbakemelding. Manglende tilbakemelding skaper en dårlig opplevelse og kan gi et varig negativt inntrykk av bedriften. Sett av tid til å gi en personlig tilbakemelding til hver enkelt, også de som ikke går videre til sluttfasen. Med en god opplevelse for begge parter styrker man selskapets employer brand - noe vi ser mange selskaper kan bli bedre på. -
Favorisering av bestemte arbeidsmetoder
Caseoppgaver som kun belønner én bestemt løsning, kan ekskludere kandidater som tenker annerledes. Vær åpen for ulike tilnærminger, og vurder prosessen og begrunnelsene bak kandidatenes valg så vel som sluttresultatet. -
Gratis konsulentbistand
Det er uetisk å bruke caseoppgaver som metode for å hente gratis «konsulentarbeid» fra kandidater som ikke får stillingen. Unngå problemstillinger som direkte kan overføres til selskapets forretningsstrategi og benytt fiktive oppgaver.
La oss hjelpe deg med å unngå fallgruvene og finne de riktige kandidatene!
Ved å være oppmerksom på disse potensielle fallgruvene og tilpasse prosessen, kan du som arbeidsgiver sikre deg de beste kandidatene og ivareta god employer branding. Vi vet at dette er lettere sagt enn gjort. Vi i Temp-Team bistå gjerne med å utvikle og gjennomføre caseoppgaver som sikrer en effektiv og rettferdig rekrutteringsprosess.
Relaterte artikler
Vil du sikre en profesjonell og rettferdig rekrutteringsprosess?
Vi hjelper deg med å utarbeide effektive og relevante caseoppgaver som gir de riktige kandidatene og ivaretar god employer branding.