Caseoppgaver I Rekruttering
Tilbake til alle artikler,

Hvordan kan case hjelpe oss i rekrutteringsprosessen?

Slik bruker vi caseoppgaver for å sikre en mer treffsikker rekruttering.

Rekruttering blir i stadig større grad utfordret av utviklingen innen kunstig intelligens, hvor kandidater får god hjelp av AI til å skrive «perfekte» jobbsøknader. Så hvordan kan caseoppgaver hjelpe oss å finne riktig person til riktig jobb i et allerede konkurransepreget arbeidsmarked? 

Rekrutterere søker nå mer praktiske og virkelighetsnære verktøy for å evaluere kandidater, og det er her case kan spille en viktig nøkkelrolle for å finne den perfekte matchen.

Her kan du lese om hvorfor metoden kan gjøre rekrutteringsprosessen mer treffsikker. 

Fordeler ved bruk av case i intervjufasen

Caseoppgaver gir deg en verdifull mulighet til å vurdere kandidater ved å introdusere dem for praktiske problemstillinger virksomheten møter, eller oppgaver som er avgjørende for om de er kvalifisert til jobben. 

Videre får du innsikt i flere av fordelene som case kan ha både for deg som arbeidsgiver, men også for kandidaten. 

Praktisk vurdering av kandidatens kompetanse

I tradisjonelle intervjuer får man bare innblikk i kandidatens evne til å snakke om ferdighetene sine. Med en caseoppgave får du også sett hvordan vedkommende benytter kunnskapen og ferdighetene sine i praksis, og kan være en mer effektiv måte å vurdere kandidatens kompetanse. 

Caseoppgaver er særlig nyttig for stillinger som krever kreativitet, analytisk tenkning eller spesifikke tekniske ferdigheter. Dersom man benytter case i gruppesetting, vil du kunne observere hvordan kandidatene kommuniserer og samarbeider med andre. 

Bedre match mellom kandidat og rolle

Gjennom en realistisk oppgave får du bedre innsikt i kandidatens arbeidsstil, tilnærming og prioriteringer. Dette kan sikre at riktig kandidat blir valgt. 

Bedre kandidatopplevelse

For mange kandidater kan caseoppgave være en velkommen avveksling fra tradisjonelle intervjuer. Det er en fin anledning til å vise hva de kan i praksis, og de får en smakebit på hvilke utfordringer de kan forvente i rollen. For kandidatene kan dette være en trygghet – ved at de får muligheten til å vurdere om arbeidsoppgavene matcher egne forventninger og ønsker. 

Objektiv rekruttering

Når alle kandidater løser den samme oppgaven, vil du kunne sammenligne kandidatene på et mer rettferdig og objektivt grunnlag i en situasjon som er relevant for virksomheten. 

Employer branding

Bruken av caseoppgaver kan styrke din virksomhets merkevare som en attraktiv arbeidsgiver. Kreative og relevante caseoppgaver gir et profesjonelt inntrykk av at virksomheten er fremtidsrettet og opptatt av kompetanse. 

Når caseoppgavene er godt utformet og gjennomført, vil det skape en positiv opplevelse selv for de kandidatene som ikke blir ansatt. Det er derfor viktig at du som arbeidsgiver også gir konstruktive tilbakemeldinger. 

Konklusjon; caseoppgaver kan gi bedre kvalitet på ansettelsene

I en tid hvor kunstig intelligens skaper nye dynamikker i rekrutteringsprosessen, kan caseoppgaver fungere som et filter og en realitetssjekk. Ved å kombinere denne med andre metoder sikrer du en balansert og rettferdig vurdering av kandidatene, og unngår dyre feilansettelser. 

Del:

Trenger du hjelp til rekruttering, eller vil vite mer om hvordan vi kan inkludere case i din rekrutteringsprosess? Ta kontakt!

Hva kan vi hjelpe deg med? Om henvendelsen gjelder Bemanning innen on-/offshore vennligst presiser dette i beskjeden din.