Hvordan kan case hjelpe oss i rekrutteringsprosessen?
Slik bruker vi caseoppgaver for å sikre en mer treffsikker rekruttering.
Rekruttering blir i stadig større grad utfordret av utviklingen innen kunstig intelligens, hvor kandidater får god hjelp av AI til å skrive «perfekte» jobbsøknader. Så hvordan kan caseoppgaver hjelpe oss å finne riktig person til riktig jobb i et allerede konkurransepreget arbeidsmarked?
Rekrutterere søker nå mer praktiske og virkelighetsnære verktøy for å evaluere kandidater, og det er her case kan spille en viktig nøkkelrolle for å finne den perfekte matchen.
Her kan du lese om hvorfor metoden kan gjøre rekrutteringsprosessen mer treffsikker.
Fordelene ved bruk av case i intervjuer
Caseoppgaver gir deg en unik mulighet til å presentere kandidater for praktiske problemstillinger som virksomheten står i, eller relevante oppgaver som er avgjørende for om kandidaten er kvalifisert til jobben.
Videre får du innsikt i flere av fordelene som case kan ha for både deg som arbeidsgiver, men også kandidaten selv.
Praktisk vurdering av kandidatens kompetanse
I tradisjonelle intervjuer får man bare innblikk i kandidatens evne til å snakke om ferdighetene sine. I en caseoppgave får du også sett hvordan vedkommende benytter kunnskapen og ferdighetene sine i praksis, og kan være en mer effektiv måte å vurdere kandidatens kompetanse.
Caseoppgaver er særlig nyttig for stillinger som krever kreativitet, analytisk tenkning eller spesifikke tekniske ferdigheter. Dersom man benytter case i gruppesetting, vil du kunne observere hvordan kandidatene kommuniserer og samarbeider med andre.
Bedre match mellom kandidat og rolle
Gjennom en realistisk oppgave får du bedre innsikt i kandidatens arbeidsstil, tilnærming og prioriteringer. Dette kan sikre at riktig kandidat blir valgt.
Bedre kandidatopplevelse
For mange kandidater kan caseoppgave være en velkommen avveksling fra tradisjonelle intervjuer. Det gir de en sjanse til å vise hva de kan i praksis, og de får en smakebit på hvilke utfordringer de kan forvente i rollen. For kandidatene kan dette være en trygghet – de får mulighet til å vurdere om arbeidsoppgavene matcher egne forventninger og ønsker.
Objektiv rekruttering
Når alle kandidater løser den samme oppgaven, vil du kunne sammenligne kandidatene på et mer rettferdig og objektivt grunnlag i en setting som er relevant for virksomheten.
Employer branding
Bruken av caseoppgaver kan styrke din virksomhets merkevare som en attraktiv arbeidsgiver. Kreative og relevante caseoppgaver gir et inntrykk av at virksomheten er fremtidsrettet, profesjonell og opptatt av kompetanse.
Når caseoppgavene er godt utformet og gjennomført, vil det skape en positiv opplevelse selv for de kandidatene som ikke blir ansatt. Det er derfor viktig at du som arbeidsgiver gir konstruktive tilbakemeldinger og ikke utnytter kandidatene.
Konklusjon; caseoppgaver kan gi bedre kvalitet på ansettelsene
I en tid hvor kunstig intelligens skaper nye dynamikker i rekrutteringsprosessen, kan caseoppgaver fungere som et filter og en realitetssjekk. Ved å kombinere denne med andre metoder sikrer du en balansert og rettferdig vurdering av kandidatene, og unngår dyre feilansettelser.