Hvordan kan case hjelpe oss med rekrutteringen?
Slik bruker du caseoppgaver for å sikre en mer treffsikker rekruttering.
Rekruttering blir i stadig større grad utfordret av utviklingen innen kunstig intelligens, hvor kandidater får god hjelp av AI til å skrive «perfekte» jobbsøknader. Så hvordan kan caseoppgaver hjelpe oss å finne riktig person til riktig jobb i et allerede konkurransepreget arbeidsmarked?
Rekrutterere søker nå mer praktiske og virkelighetsnære verktøy for å evaluere kandidater, og det er her case kan spille en viktig nøkkelrolle for å finne den perfekte matchen. Brukt riktig kan metoden gi unik innsikt i kandidatens kompetanse, og gjøre rekrutteringsprosessen mer treffsikker.
Fordeler ved bruk av case i intervjufasen
Caseoppgaver gir deg en verdifull mulighet til å vurdere kandidater ved å introdusere dem for praktiske problemstillinger virksomheten møter, eller oppgaver som er avgjørende for om de er kvalifisert til jobben.
Videre får du innsikt i flere av fordelene som case kan ha både for deg som arbeidsgiver, men også for kandidaten.
Praktisk vurdering av kandidatens kompetanse
I tradisjonelle intervjuer får du bare innblikk i kandidatens evne til å snakke om ferdighetene sine. Med en caseoppgave får du også sett hvordan vedkommende benytter kunnskapen og ferdighetene sine i praksis, og kan være en mer effektiv måte å vurdere kandidatens kompetanse.
Caseoppgaver er særlig nyttig for stillinger som krever kreativitet, analytisk tenkning eller spesifikke tekniske ferdigheter. Dersom du bruker case i en gruppesetting, vil du kunne observere hvordan kandidatene kommuniserer og samarbeider med andre.
Bedre match mellom kandidat og rolle
Gjennom en realistisk oppgave får du bedre innsikt i kandidatens arbeidsstil, tilnærming og prioriteringer. Slik kan du vurdere kandidaten ikke bare ut ifra kompetanse, men også hvordan vedkommende passer inn i bedriften og teamet.
Bedre kandidatopplevelse
For mange kandidater kan caseoppgave være en velkommen avveksling fra tradisjonelle intervjuer, og en fin anledning til å vise hva de kan i praksis. Det gir også et innblikk i hvilke utfordringer de kan forvente i rollen, slik at kandidatene kan vurdere om arbeidsoppgavene matcher egne forventninger og ønsker.
Objektiv rekruttering
Når alle kandidater løser den samme oppgaven, vil du kunne sammenligne kandidatene på et mer rettferdig og objektivt grunnlag i en situasjon som er relevant for virksomheten.
Employer branding
Bruken av caseoppgaver kan styrke din virksomhets merkevare som en attraktiv arbeidsgiver. Kreative og relevante caseoppgaver gir et profesjonelt inntrykk av at virksomheten er fremtidsrettet og opptatt av kompetanse.
Det er spesielt viktig at du som arbeidsgiver gir gode og konstruktive tilbakemeldinger til alle som har gjennomført oppgaver, dette vil bidra til å skape en positiv opplevelse selv for de kandidatene som ikke blir ansatt.
Konklusjon; caseoppgaver kan gi bedre kvalitet på ansettelsene
I en tid hvor kunstig intelligens skaper nye dynamikker i rekrutteringsprosessen, kan caseoppgaver fungere som et filter og en realitetssjekk. Ved å kombinere dette med andre metoder sikrer du en balansert og rettferdig vurdering av kandidatene, og unngår dyre feilansettelser.