Lisa Haugen
Markedssjef
16. desember 2021
Skaper rekrutteringsprosessen din ambassadører?
Ta hensyn til kandidatopplevelsen i rekrutteringsprosessen din, så styrker du også ditt employer brand.
Har du søkt jobb hos deg selv? Med en positiv kandidatopplevelse øker du sannsynligheten for at kandidaten vil takke ja til jobben, velge å søke jobb hos deg igjen eller anbefale deg til andre i nettverket sitt. Få med deg våre 6 tips som vektlegger kandidatopplevelsen i rekrutteringsprosessen fra start til slutt.
Kandidatopplevelsen baseres på følelser og erfaringer knyttet til rekrutteringsprosessen din og har stor betydning for hvordan du oppfattes som arbeidsgiver og bedrift. Det er viktig at søkerne føler at de har fått en rettferdig sjanse, realistiske forventninger, raske tilbakemeldinger og at kommunikasjonen har vært tydelig og transparent.
Vi vil trekke frem 6 steg for å sikre en god opplevelse av rekrutteringsprosessen.
1. Kravspesifikasjon: trekk inn kandidatopplevelsen helt fra starten
Får kandidaten mulighet til å møte de rette nøkkelpersonene? Viser antallet intervjurunder respekt for søkerens tid? Er kravprofilen rimelig og mulig å leve opp til? Er det berettiget å utsette kandidaten for prøver/analyser? Sørg for at kravspesifikasjonen tar hensyn til begge parters interesse, slik at den hjelper dere begge i beslutningen. Jobbsøkerne skal få de rette forutsetningene for å vise hvem de er, og hver aktivitet du utfører skal være relevant for den aktuelle stillingen.
2. Stillingsannonse: Sett riktig tone og tiltrekk de riktige kandidatene
What’s in it for me? Stillingsannonsen er et av de viktigste verktøyene du har for å vekke interesse som arbeidsgiver. Skriv annonsen fra drømmekandidatens perspektiv og legg ord på hvorfor de ikke må gå glipp av akkurat denne jobben:
- Hva du tilbyr
- Hva man kan forvente
- Hva du verdsetter
Med klare kontaktpunkter og følelsen av en åpen dør, holder du et høyt servicenivå for de som søker.
Husk! Selv om stillingsannonsen skal være tiltrekkende, er det viktig at den reflekterer virkeligheten og ikke skaper feil forventninger for søkeren.
3. Søknadsprosess: Mister du kandidater underveis?
Gjør det enkelt å søke på stillingen din og holde kandidatene varme. Her er noen viktige sjekkpunkter på veien:
- Legg til rette:
Med en enkel og mobilvennlig løsning øker du mulighetene for at flere fullfører søknaden. - Send bekreftelse:
Svar alltid på mottatte søknader, for eksempel med en bekreftelse på hvilken stilling det ble søkt på og hva som skjer videre. Lov imidlertid ikke mer enn du kan holde. - Kommuniser fortløpende:
Jobbsøkere forventer tilbakemelding i rimelig tid etter at de har sendt en søknad, for eksempel "velkommen til et intervju" eller et "dessverre ble det ikke deg". Trekkes prosessen ut i tid, eller er den kanskje ikke lenger relevant? Kommuniser dette med kandidatene slik at de vet hva som skjer.
Tips! Søk jobb hos deg selv. Det kan gi verdifull innsikt i hvordan søknadsprosessen din oppleves og hvordan du kommuniserer.
4. Intervjufase: Skap en trygg og rettferdig opplevelse
Det er ikke uvanlig at kandidatene er nervøse under intervju. Få personen til å slappe av ved å gi en trygg og varm velkomst, for eksempel ved å tilby kaffe/te, vise vei til garderoben og fortelle dem hva som skjer videre.
Under intervjuet må du sørge for at du gir kandidaten
- En god forståelse og et ærlig bilde av jobben
- Innblikk i mulighetene som tilbys
- Rettferdige forutsetninger for å vise sin kompetanse og hvem de er
- Mulighet til å stille sine spørsmål
- Informasjon om hva som skjer videre
Vil du utføre en test, analyse eller case? Fortell litt om bakgrunnen og formålet, da blir det lettere for kandidaten å forstå hvorfor det er relevant for jobben.
5. En profesjonell slutt: Vel investert tid
Bak hver søknad står en person som har investert tid, krefter og engasjement i å søke jobb hos deg. En fin avslutning kan både føre til fremtidige søknader og anbefalinger til familie og venner.
Ring alltid de som har vært på intervju for å gi en personlig tilbakemelding. For andre kandidater kan du sende e-post. Bruk tid på å formulere en hyggelig e-post som forhåpentligvis oppmuntrer til å søke en annen gang. Takk alltid kandidaten for at vedkommende tok seg tid til å sende en søknad, og gi gjerne en kort forklaring på hvorfor du har valgt å fortsette med andre kandidater.
Hei,
Først og fremst vil vi takke deg for at du tok deg tid til å søke på stillingen som XXX hos oss. Vi har hatt gleden av å motta mange kvalifiserte søknader, og du har på mange måter en interessant profil for rollen. Denne gangen har vi likevel hatt muligheten til å gå videre med kandidater som har akkurat det vi ser etter. Vi ønsker deg lykke til i jobbsøkingen din og håper du vil søke hos oss ved en annen anledning.
Tips! Har du en liten søknadsbunke? Da kan det være verdt å bruke litt ekstra tid på en mer personlig tilbakemelding.
6. Onboarding: Ta godt vare på din nye kollega
Det er en stor verdi i å føle seg godt ivaretatt og fått de rette forutsetningene for å lykkes i en ny rolle. Sett av tid og engasjement for å gi den nyansatte en minneverdig preboarding og onboarding. Om ikke annet er det en god investering for å få fremtidige ambassadører.