4 tips til hvordan du kan få en god start i din nye jobb!
Gratulerer, du sto igjen til sist, kontrakten er signert og om ikke lenge begynner ditt nye jobbeventyr.
Selv om de aller fleste bedrifter i dag har organiserte onboarding-programmer for sine nyansatte, er det også en rekke tiltak du som nyansatt kan gjøre selv!
Mange har kjent på denne følelsen: Første dag i den nye jobben nærmer seg med stormskritt. Sommerfuglene kiler i magen – og forventningene til hvordan den nye arbeidshverdagen blir og din egen lyst til faglig utvikling er på topp.
Du har kanskje oppgaver som må løses i din nåværende jobb? Eller bruker du tiden før du begynner til å lade batteriene? Uansett kan det være lurt å sette av tid til litt research så du er forberedt og kommer godt i gang.
Her er 4 tips fra Temp-Team for å kickstarte din egen onboarding før oppstart:
- Søk kunnskap
Ingen forventer at du skal vite alt om bedriften fra dag én, men hvis du gjør undersøkelser og selv velger å oppsøke kunnskap om din nye arbeidsgiver, skaper du et godt utgangspunkt for oppstart.
Ikke vær redd for å ta kontakt med din nye leder dersom du har spørsmål rundt oppstarten eller hvis noe er uklart for deg i forhold til bedriftens kultur eller kjernevirksomhet. På denne måten viser du at du tar ansvar for egen læring, og dette er noe som får de aller fleste ledere til å klappe i hendene.
2. Nå ut til dine nye kollegaer
”I have an announcement to make” – mange bruker LinkedIn som et verktøy for å dele jobbendringer med nettverket sitt. Med et personlig innlegg får du muligheten til å si takk for samarbeidet til tidligere kolleger, og muligheten til å kickstarte dialogen med dine fremtidige, nysgjerrige kolleger.
3. Gi kollegene dine et innblikk i hvem du er
Hvordan gir du dine kollegaer et godt innblikk i hvem du er som person? I løpet av den første tiden vil du sannsynligvis oppleve spørsmål som "Hvor har du jobbet før?", "Hvor bor du?" og "Hva liker du å gjøre på fritiden?"
Det kan være nyttig å reflektere litt over hva du ønsker å fortelle om deg selv. Det kan også ta brodden av nervøsiteten hvis du har tenkt på hva du vil svare til dine nye nysgjerrige kollegaer. Vurder i tillegg å inkludere hva du synes er interessant med selskapet og hvorfor du valgte jobben.
4. Vær åpen og nysgjerrig
Å starte i en ny jobb kan på mange måter sammenlignes med en reise til et nytt land. Du har en god ide om hva du kan forvente, men kulturen kan avvike betydelig fra det du er vant til. Ved å være åpen og nysgjerrig får du en raskere forståelse av kulturen i bedriften.
I forbindelse med ansettelsesprosessen har du garantert allerede sett på din fremtidige arbeidsgivers nettside, men nå som du faktisk har fått jobben, leser du sannsynligvis innholdet om kjernevirksomheten, kultur og verdier med andre øyne.
”It takes two to Tango”
Selv om det kan føles som en mental maraton å starte et nytt sted, kan du ta bort litt av presset ved å være godt forberedt. God onboarding hviler på bedriftenes skuldre, men med noen få tiltak kan du selv bidra til en god start!
Lykke til med starten i din nye jobb!