Åpenhetsloven

Åpenhetsloven

Temp-Team har alltid mennesket i fokus

Åpenhetsloven – Redegjørelse for Juhler Group Norge AS 

Om virksomheten 

Juhler Holding Group er Dansk gruppe av rekrutterings- og bemanningsselskaper med mer enn 40 kontorer i Norge, Danmark, Finland, Sverige og England. I Norge er Gruppen representert med Juhler Group Norge AS som morselskap med Temp Team AS og Temp Team Services AS som 100% eide datterselskaper.  

Redegjørelsen som utarbeides gjelder for den norske delen av virksomheten ihht. åpenhetsloven §3, og beskriver hvordan arbeidet med aktsomhetsvurderinger er gjennomført og planlagt gjennomført i
tråd med kravene i åpenhetsloven § 5.  

Forretningsetikk, bærekraft og samfunnsansvar 

Forretningsetikk, bærekraft og samfunnsansvar er en integrert del av vår virksomhet. Vi har etablerte rutiner som sørger for at arbeidet med åpenhetsloven blir godt forankret i organisasjonen.  

Arbeidet med åpenhetsloven er en naturlig del av vårt strategiske arbeid knyttet til FNS bærekraftsmål. I 2013 valgte vi å inngå i UN Global Compact og anvender deres 10 prinsipper for et ansvarlig næringsliv som rammeverk for hvordan vi sikrer ansvarlig drift innen menneskerettigheter, arbeidsliv, antikorrupsjon og miljø.  

Vi jobber systematisk for å være en seriøs aktør og bidragsyter for å nå målene knyttet til bærekraft og samfunnsansvar. Vi har tatt utgangspunkt i følgende tre av FNs bærekraftsmål hvor vi ser at vi har mulighet til å levere og gjøre en forskjell: 

  • Mål 5 - Likestilling mellom kjønnene 
  • Mål 8 - Anstendig arbeid og økonomisk vekst 
  • Mål 10 - Mindre ulikhet 


Tiltak og forventede resultater  

Dersom det gjennom våre aktsomhetsvurderinger avdekkes brudd eller negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både fra vår egen virksomhet eller fra våre leverandører, vil det bli satt i gang tiltak. Tiltakene vil bli beskrevet og resultatene dokumentert. 

Rutiner og retningslinjer 

Det er utnevnt en egen arbeidsgruppe som arbeider med åpenhetsloven, herunder gjennomføring og oppfølgning av selskapenes aktsomhetsvurdering. Det er etablert retningslinjer som skal sørge for at selskapene overholder åpenhetsloven gjennom å forhindre og begrense mulig negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.  

I tillegg vises det til følgende retningslinjer for selskapene:  

  • Anti-Corruption Policy  
  • Code of conduct 
  • Environmental Policy 
  • Human Rights and Labour Policy 
  • Whistleblower policy 

Dokumentene kan fås på forespørsel.

I vår årlige aktsomhetsvurdering tar vi utgangspunkt i aktsomhetsvurderingsprosessen under: 

Aktsomhetsvurderingsprosessen

Aktsomhetsvurderinger 

Vi bruker FN Global Compacts 10 grunnprinsipper innenfor områdene; menneskerettigheter, rettigheter for arbeidstakere, miljø og antikorrupsjon, som en måte å jobbe systematisk med åpenhetsloven.  

 

Vår siste rapport til UN Global Compact ligger her . 

 
Kartlegging av risiko i egen virksomhet 

I og med at vår hovedvirksomhet er knyttet til rekruttering og utleie av personell, har vi etablerte rutiner for å sikre at ansatte får riktig lønn, forhindre diskriminering og sørge for at HMS ivaretas.  

 

Vi rapporter eventuelle avvik månedlig i forbindelse med våre ledermøter og gjennomfører interne revisjoner to ganger per år. Gjennom vårt medlemskap i NHO gjennomfører vi eksterne revisjoner hvert annet år som Revidert arbeidsgiver 
 

Vi skal bidra til at våre kunder treffer beslutninger i bemannings-/ og ansettelsesprosesser basert på objektve kriterier som kompetanse og erfaring, og ikke forhold som kan oppfattes som
diskriminerende. I forbindelse med årets aktsomhetsvurderinger har vi derfor vurdert iboende risiko for negative konsekvenser å være høyere knyttet til mål 5‐ Likestilling mellom kjønnene, som er et av UN Global Compact sine 10 prinsipper. Vi har flere retningslinjer og rutiner som adresserer likestilling mellom kjønn og er tydelige på at våre rådgivere og rekrutterere ikke skal la seg påvirke av rekrutteringsbias som kundens preferanser for alder og kjønn ved bestilling av personell. Vi
gjennomfører kontinuerlig intern opplæring på dette området og er opptatt av å utfordre våre kunder slik at kompetanse alltid settes i fokus. Det utarbeides også en likestillingsredegjørelse, som kontrollerer potensielle brudd på likestilling mellom kjønnene. Ingen uforklarte avvik ble identifisert i 2023. 

 

Kartlegging av risiko blant leverandører 

Vi gjennomfører årlige leverandørundersøkelser hvor vi kartlegger våre leverandørers rutiner, og ber dem bekrefte at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold etterleves i egen bedrift og blant deres leverandører. Vi stiller også spørsmål for å avdekke risiko for brudd på disse forholdene både i egen bedrift og blant deres leverandører.  

 

I undersøkelsen for 2024 bekrefter alle at de etterlever grunnleggende menneskerettigheter, men noen få kan ikke bekrefte at dette også gjelder alle deres leverandører. Der er svarresultatet 82%, så vi velger allikevel ikke å sette inn tiltak.  

 

Fremover vil vi gjennomføre aktsomhetsvurderinger av nye hovedleverandører og hovedforretningspartnere, blant annet ved å etterspørre deres "Supplier Code of Conduct" eller tilsvarende retningslinjer. 

 
Kontaktinformasjon og ansvarlig 

Spørsmål kan rettes til post@temp-team.no. Vi vil besvare forespørsler innen tre uker fra vi har mottatt din henvendelse. 

 

Ansvarlig for aktsomhetsvurderinger i Norge er HR- og administrasjonssjef Hanne Setten Johansen